Home

Solune – Praktijk voor Diëtetiek en Evenwicht staat voor verandering. Het ongezonde transformeren naar het gezonde, eerlijke en vitale. Een blijvende leefstijl verandering, die ook daadwerkelijk vol te houden is! Gezond oud worden zonder diëten, shakes of pillen. We leven in een maatschappij waar een pilletje voor dit of dat heel normaal is geworden, maar is dit eigenlijk wel normaal? Wist je dat dit helemaal niet nodig is en dat je met natuurlijke en gezonde voeding jouw doel(en) kunt behalen? Het vergt natuurlijk wel doorzettingsvermogen en een andere instelling van jou, maar ik weet dat je het kunt. Je gaat eten zonder honger, geen kcal tellen of kleine porties per dag eten, want dit werkt niet. Je zult gaan eten volgens de oeroude en nieuwe inzichten.

 

Lees verder..

Hart en vaatziekten, diabetes en kanker reizen nog steeds de pan uit in Nederland. Dit heeft alles te maken met onze voedingsindustrie die ons stimuleert om de hele dag door te eten en producten en voedingsmiddelen te adviseren die niet bijdragen aan onze gezondheid. Jammer genoeg is het moeilijk om echt iedereen te overtuigen van dit feit, maar als jij dit leest kan ik jou overtuigen en jij kunt weer anderen overtuigen hoe ze daadwerkelijk gezonder kunnen leven en eten.

 

Hoe zit het dan?

Het grootste deel van de bevolking leeft op een koolhydraatstofwisseling en komt nooit aan de vetstofwisseling toe. We leven dag in en dag uit op suikers. We houden ons op de been met koffie, brood of ontbijtgranen, koffie, brood, cup a soup en Hollandse pot. Als we even niet gegeten hebben belanden we in een suikerdip, vaak gebeurd dit rond 4 uur. Verschijnselen zoals concentratie en vermoeidheid treden dan op. Door het eten van koolhydraatrijk voedsel blijft onze suikerspiegel stijgen en dalen de hele dag door, dit gaat gepaard met trek in zoetigheid waardoor we weer gaan eten. We proberen minder koolhydraten tot ons te nemen of volgen zelfs een (koolhydraatarm) dieet. Helaas lukt het niet om dit op lange termijn vol te houden, ons lichaam blijf vragen om zoetigheid, waardoor we toch weer terug vallen in het oude patroon. Hoe we het ook wenden of keren de vicieuze cirkel is en blijft aanwezig. Uiteindelijk zijn we dus weer terug bij af, hebben we weinig energie, een slechte huid, constante trek, is de spijsvertering niet optimaal en ga zo maar door….

 

Maar wat werkt dan wel?

Stap 1

Heel simpel terug naar de basis. Stoppen met het eten van voorverpakte, bewerkte of fabrieksmatige producten. Meer vetten en eiwitten in je dagelijkse voeding. Meer vetten? Ja je leest het goed, meer gezonde vetten. Op het moment dat je minder koolhydraten gaat eten en meer vetten, wordt het lichaam gestimuleerd om over te stappen op de vetstofwisseling en daarmee activeer je jouw vetverbranding. Wanneer je alleen de koolhydraten gaat verminderen raak je niet verzadigd en zul je uiteindelijk weer terug vallen in de vicieuze cirkel. Vetten en eiwitten geven je alle energie die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren zonder dipjes. Kijk maar eens naar atleten van Afrikaanse afkomst. Uit diverse onderzoeken blijkt dat atleten met een koolhydraatarm dieet veel eerder over schakelde op een vetverbranding en langer kunnen lopen zonder tussendoor te hoeven eten. Hiermee is de kans op spijsverteringsklachten tijdens het lopen ook veel kleiner dan sporters die tussendoor even moeten bijtanken en met een gevulde maag gaan rennen.

Stap 2

Hoe vaak eet jij per dag en waarom doe je dit? Ik zal je vertellen ik at voorheen 6x per dag en ik had altijd honger! Ik dacht als ik het geleerde in praktijk breng zal dit kloppen en werken, maar helaas dit was niet zo. We worden helaas gestimuleerd om 6x per dag te eten om het motortje brandende te houden, met als gevolg dat we in de koolhydraatstofwisseling blijven hangen en het lichaam nooit toe komt aan de vetstofwisseling. Dit is alles behalve natuurlijk voor ons lichaam. Wist je dat ons lichaam zelfs 60 dagen zonder eten kan? Waarom dan 6x per dag eten als je lichaam zelf het vet om kan zetten in energie? Doordat we zo vaak eten gedurende de dag leert ons lichaam om suiker als voornaamste brandstof te gebruiken en komt het simpelweg niet toe aan de vetverbranding. Met als gevolg een onstabiele bloedsuiker die zorgt voor constant honger. Dus als je de hele dag door kleine maaltijden eet blijf je in een suikerverbranding en zul je niet blijvend gaan afvallen. Wel eens gehoord van intermittent fasting? Dit is een zeer gezonde en effectieve methode om op het gebied van gewichtsverlies en de verbetering van onze gezondheid. Maar is dat wel gezond dan? Ja zeker, maar als je 6x per dag eet en overstapt naar intermittent fasting is dit een te grote stap. Het 3 maaltijden principe kan dan al heel veel voor jouw lichaam betekenen.

Stap 3

Ben je bekend met het ketogeen dieet? De leefstijlverandering komt zeer dicht in de buurt van dit dieet. Het ketogeen dieet bestaat voornamelijk uit koolhydraatarme voeding met een hoog vetgehalte. Het dieet kenmerkt zich door een voeding met veel plantaardige bronnen (groente, noten en fruit), gezonde eiwitten (vis, gevogelte en ei) en gezonde vetten (olijfolie, walnotenolie, lijnzaadolie, kokosvet en vette vis). Er is geen plaats voor granen, suiker, geraffineerde oliën en vetstoffen.

Welke resultaten zul je behalen door je leefstijl te gaan veranderen?

– Minder koolhydraten betekent dat je minder calorieën zult binnenkrijgen.

– Een verhoogde vetstofwisseling, neem afscheid van je koolhydraatstofwisseling.

– Je raakt sneller verzadigd, waardoor de kans zeer klein is dat je naar zoetigheid grijpt.

– Je zult meer gifstoffen uitscheiden, dit betekent een gezonder lichaam.

– Lager risico op hart en vaatziekten.

– Het verhoogd je goede cholesterol.

– Een beter denkvermogen.

– Verlaagt je bloeddruk.

– Helpt diabetes type 2 te verminderen en te verbeteren.

– Verhoging van het groeihormoon (spieropbouwend).

– Zit lekker in je vel

– Fitter, energieker en jonger gevoel.

Ben je al overtuigd om je leefstijl te gaan veranderen? Start vandaag nog en neem je gezondheid in eigen hand! Nog niet overtuigd vraag gratis en vrijblijvend een skype gesprek aan om jouw twijfels te bespreken.

Ik wil je natuurlijk geen vertekend beeld geven. Ik heb geen succes op een papiertje in een la liggen die ik open trek en aan jou geef. Maar ik heb het plan voor jouw uitgestippeld om op de meest efficiënte manier jouw te begeleiden om jouw leefstijl te gaan veranderen, zodat jij bovenstaande resultaten kunt gaan behalen.

Ook is het heel belangrijk om te weten dat diegene die valt en opstaat zoveel sterker is dan diegene die nooit gevallen is. Het is een leerproces om je leefstijl te gaan veranderen en dit heeft tijd nodig en doorzettingsvermogen. Je bewandeld je eigen weg en niet die van mij of iemand anders. Ik kan je hier persoonlijk in begeleiden of je kunt aan de slag gaan met het programma verander je gedachten, start met afvallen.

Het allerbelangrijkste, wil je daadwerkelijk tijd en energie in je gezondheid steken? Wil je in jezelf investeren? Als je dit wilt zul je komende jaren gelukkiger, gezonder, fitter en energieker door het leven gaan. Of je nu mijn programma volgt of op eigen initiatief aan de slag gaat. Investeer in jezelf en je gezondheid, je bent het waard!